Selasa, 13 September 2011

"SeBeNaRnYa KaMu HaNyaLaH DiUji..."

"Segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam..."


Zaman dahulu kala, ada tiga orang Bani Israil. Orang pertama berkulit belang (sopak), yang kedua berkepala botak dan yang ketiga buta. Allah ingin menguji ketiga-tiga orang itu dengan mendatangkan seorang malaikat.

Malaikat mendatangi orang yang berpenyakit sopak dan bertanya;
"Apakah yang ingin engkau minta?"

Si Sopak menjawab; "Warna dan kulit yang bagus serta hilangnya dari diri saya sesuatu yang membuatkan orang lain jijik kepada saya."

Lalu malaikat mengusapnya dan seketika itu hilanglah penyakitnya yang menjijikkan itu. Kini dia memiliki warna kulit yang bagus. Kemudian malaikat itu bertanya lagi; "Harta apa yang paling engkau sukai?"

Orang itu menjawab; "Unta!"


Akhirnya orang itu diberikan seekor unta yang bunting seraya didoakan oleh malaikat;
"Semoga Allah memberimu berkah untukmu dengan unta ini."

Kemudian malaikat mendatang si Botak dan bertanyakan hal yang sama;
"Apakah yang ingin engkau minta?

Si Botak menjawab; "Rambut yang indah dan hilangnya dari diri saya penyakit yang kerananya aku dijauhi manusia."

Malaikat pun mengusapnya lalu hilanglah penyakitnya dan diberikan kepadanya rambut yang indah. Malaikat bertanya lagi; "Harta apa yang paling engkau sukai?"

Orang itu menjawab; "Sapi!"


Akhirnya Si Botak diberikan seekor sapi betina yang bunting dan malaikat mendoakannya;
"Semoga Allah memberkahinya untukmu."

Kemudian malaikat mendatangi Si Buta dan bertanya kepadanya; "Apa yang paling engkau sukai?"

Si Buta menjawab; "Allah mengembalikan penglihatan saya sehingga saya boleh melihat manusia."

Malaikat pun mengusapnya sehingga dia boleh melihat semula dan bertanya kepadanya;
"Harta apa yang paling engkau sukai?"

Orang itu menjawab; "Kambing!"


Akhirnya diberikan seekor kambing yang bunting kepadanya dan malaikat turut mendoakannya sama seperti Si Sopak dan Si Botak.


Disingkatkan cerita setelah sekian lama, haiwan-haiwan ternakan mereka berkembang biak dengan baik. Si Sopak mempunyai satu lembah unta, Si Botak mempunyai satu lembah sapi dan Si Buta pula mempunyai satu lembah kambing.

Kemudian malaikat yang sama datang kepada mereka dengan wajah yang berbeza. Malaikat mendatangi Si Sopak dan berkata; "Aku seorang musafir yang miskin dan terputus bekalan dan kini aku memerlukan pertolongan Allah dan pertolongan kamu. Saya memohon kepada kamu yang telah diberikan oleh Allah warna kulit yang cantik dan harta yang banyak supaya memberikan seekor unta sahaja yang dapat menghantarkanku pulang dalam perjalanan ini."


Si Sopak menjawab; "Hak-hak orang masih banyak."

Malaikat bertanya kepadanya; "Saya seperti kenal kamu. Bukankah kamu dahulu seorang yang berpenyakit sopak dan dijauhi manusia kerana penyakit jijikmu itu dan kamu juga merupakan seorang yang fakir dan miskin?"

Dengan angkuhnya Si Sopak itu menjawab; "Aku mewarisi harta ini daripada orang-orang tuaku!"

Maka malaikat berkata kepadanya; "Jika benar kamu berdusta, Allah akan mengembalikan kepadamu seperti keadaan yang asal."



Setelah itu, dengan rupa seperti seorang yang susah dan miskin, malaikat itu pergi berjumpa dengan Si Botak. Malaikat berkata kepada Si Botak hal yang sama seperti Si Sopak. Ternyata Si Botak turut memberi jawapan yang sama seperti Si Sopak.

Maka malaikat pun berkata kepadanya; "Jika benar kamu berdusta, Allah akan mengembalikan kepadamu seperti keadaan yang asal."



Kemudian malaikat mendatangi pula Si Buta dengan rupa yang miskin dan susah lalu berkata kepadanya; "Saya seorang yang miskin dan Ibn' Sabil yang telah kehabisan bekalan dan ingin meneruskan perjalanan, hanya kepada Allah sahaja tempat untukku meminta pertolongan dan juga hanya kepada tuan juga saya memohon bantuan. Saya memohon kepada tuan yang telah Allah mengembalikan kepadamu penglihatan supaya memberikan kepadaku seekor kambing sahaja supaya dapat untuk saya meneruskan perjalanan ini."

Maka Si Buta berkata; "Dahulu saya seorang yang buta dan Allah telah mengembalikan penglihatan saya. Maka ambillah apa yang kamu suka dan tinggalkanlah apa yang kamu tidak suka. Demi Allah saya tidak keberatan untuk memberikan kepadamu dengan apa yang kamu ambil kerana Allah."


Lalu malaikat berkata kepadanya; "Jagalah harta kekayaanmu. Sebenarnya kamu hanyalah diuji dan Allah telah redha kepadamu dan murka kepada dua orang sahabatmu."


Demikianlah kisahnya, Allah sentiasa menguji hamba-hamba-Nya sama ada ketika susah mahupun senang. Dalam kisah di atas, ada dua perkara yang menjadi ujian iaitu kesihatan dan harta. Mudah-mudahan kita adalah dalam golongan yang lulus ujian daripada-Nya sama seperti Si Buta. Jika kita ingin menjadi seperti Si Buta, maka kita haruslah berusaha menjadi orang-orang yang bersyukur dan sentiasa merasakan adanya pengawasan Allah dalam diri kita (muroqobatullah).

Wallahualam...


p/s: "Orang-orang yang apabila ditimpa kesusahan mereka berkata; "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jugalah kami akan dikembalikan." Mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk dan hidayah-Nya..." (Al-Baqarah: 156-157)

Tiada ulasan: