Jumaat, 27 Ogos 2010

"AdUhAi MaLaYsiA - InDoNeSiA..."

"Segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam..."


Pada entri kali ini, saya tertarik untuk memetik kisah pergolakan antara dua negara serumpun yang bagai tiada kesudahan ini... Bagi saya, secara dasarnya kita tidaklah bermusuhan sesama sendiri.. Namun hakikatnya, kita diracuni oleh pemikiran-pemikiran mereka yang iri hati dengan hubungan baik kita! Dek kerana itu, ada saja yang tidak kena di mata kita semua terhadap negara jiran...

Sebenarnya, disebalik keakraban kita ini..ada satu dalang yang tidak ubah bagai DAJAL kerana menghasut kita supaya saling bermusuhan! Mereka akan sentiasa mencari kesilapan mana-mana pihak antara kita dan akan menokok tambah lagi agar sentimen itu menjadi isu yang sangat besar!

Mengulas mengenai isu penghinaan Indonesia terhadap 'Jalur Gemilang' iaitu bendera kebangsaan Malaysia yang telah dipijak, dikoyak, dibakar dan nasib kedutaan Malaysia di Indonesia yang telah dibaling dengan najis semuanya rentetan isu yang pada dasarnya semua boleh diselesaikan dengan cara yang baik!


Lupakah Indonesia terhadap jasa Malaysia ketika membantu mereka sewaktu bencana 'Tsunami' pada 26 Disember 2004 yang lalu?


Jika difikir secara logik, rakyat Malaysia secara amnya pasti akan terasa hati dengan perbuatan itu..bagaikan maruah mereka diinjak-injak! Hendak membalas perbuatan itu juga pasti boleh dibuat tetapi atas nasihat pemerintah kedua-dua negara yang inginkan keamanan, maka isu itu biarlah diselesaikan secara ilmiah..bukannya emosi!


Perkara ini bersesuaian dengan pesan Baginda SAW;
"Seorang Mukmin yang bergaul dan bersabar terhadap gangguan orang, lebih besar pahalanya dari yang tidak bergaul dengan manusia dan tidak sabar dalam menghadapi gangguan mereka." -Hadis Riwayat Ahmad & Tirmidzi-

Sedarlah saudara-saudara seagamaku sekalian! Orang KAFIR dan MUNAFIK tidak akan pernah berhenti dari merosakkan hubungan kita! Janganlah kita mudah terpedaya dengan kata-kata mereka... Sungguh! Saya percaya mereka mungkin ingin memalingkan sesuatu isu lain dengan hal-hal sebegini!

Jika kita imbas sejarah, kita sebenarnya adalah serumpun... Kita asalnya ialah sebuah 'Kepulauan Nusantara' yang amat agung suatu ketika dahulu! Hanya dek kerana penjajah-penjajah yang telah memisahkan kita, maka kita menjadi dua buah kuasa yang berbeza... Tetapi pada hakikatnya, kita masih serumpun..masih mengamalkan adat budaya yang sama..masih bertutur bahasa yang sama walaupun berbeza loghat masing-masing!


Apabila kita berpecah begini, pasti kuasa-kuasa asing diluar bersorak kegembiraan melihat kita.. Kita ini bagaikan 'Adik dan Abang'.. Ibarat kata pepatah Melayu;
"Air dicincang tidak akan putus!"

Mengenai isu rakyat Indonesia yang dikatakan tidak mendapat layanan yang baik di Malaysia... Ketahuilah, bukan semua rakyat Malaysia yang bertindak seperti 'binatang' itu! Renungkanlah satu pepatah Arab;
"Di mana ada Musa; Di situ ada Firaun!"


Maksudnya, di mana-mana saja tempat yang mana orang-orangnya baik, pasti ada walau seorang yang berperangai bagaikan syaitan! Hal ini terjadi di semua tempat di dunia ini!
Janganlah;
"Dek kerana nila setitik; susu sebelanga dibuang.."

Ayuh! Bersatulah wahai saudara-saudaraku di Malaysia dan Indonesia!
Ketahuilah, jika ditanya kepada rakyat Indonesia yang menetap di Malaysia pasti mereka tidak bersetuju dengan perbuatan saudara-saudaranya di sana..kerana mereka aman di sini!
Dan jika ditanya rakyat Malaysia yang menetap atau belajar di Indonesia, pasti mereka seronok di sana kerana kita adalah 'SATU KELUARGA, SATU AKIDAH!' Tidak ada yang membezakan kita!


Moga entri kali ini benar-benar membuka mata pihak-pihak yang bertelagah.. Saya berasa sedih sangat dengan isu-isu yang sengaja disensasikan ini... Apalah gunanya agama jika diri sendiri hilang pedoman...


Ingatlah...
"Setiap Muslim adalah bersaudara bagi Muslim yang lainnya..tidak menzaliminya dan tidak mengecewakannya dan tidak merosakkannya (kehormatan dan nama baiknya)"
-Hadis Riwayat Muslim-

BERSATULAH KITA DEMI ISLAM!!!


p/s: "Tiga perbuatan yang sangat baik; iaitu berzikir kepada Allah dalam segala situasi, saling menasihati antara satu sama lain, dan membantu saudara-saudaranya yang memerlukan..." (^_^)

4 ulasan:

Werdah berkata...

Salam Rafie.

Manusia suka menurut hawa nafsu dan merka tidak sedar bahawa Allah jadikan manusia berbangsa-bangsa dan berkaum untuk saling kenal mengenal dan memakmurkan bumi Allah bukan bergadauh.

Mr Dean berkata...

W'salam..

Setuju dengan pendapat mak cik..
Kita saling bermusuhan pun tiada gunanya.. nanti orang luar yang bersorak tengok kita..
Astaghfirullah~

Tanpa Nama berkata...

tiada asap tanpa ada api terlebih dahulu

Mr Dean berkata...

jadi adakah kita hendak simbah minyak ke dalam api?
sudah pasti tidak! maka simbahlah air..