Khamis, 13 Mei 2010

"DoN't JuDgE ThE BooK By It CoVeR...!"

"Segala Puji Bagi Allah Tuhan Semesta Alam..."



Apa yang anda nampak pada gambar di atas dan apa yang anda fikirkan tentangnya..?
Ya! Sudah pastilah di atas itu sebuah buku Doraemon yang di dalamnya ada cerita-cerita yang menarik! Haha! Itulah perkiraan saya yang pertama!

Saya ada kisah menarik yang amat melucukan namun ada pengajarannya...hehe..

Saat semua jemaah di surau sedang membaca Yasin seperti biasa di malam-malam Jumaat, Atuk yang amat aku kasihi masuk dan duduk tidak jauh dariku...
Perlahan-lahan Atuk mengeluarkan sesuatu dari poket jubahnya...

'Jeng... Jeng... Jeng...'

Ya Allah! Apa kena Atuk ni? Orang baca Yasin, dia baca 'Doraemon..!!!
Haha! Aku bermonolog sendiri... Aku perasan jemaah yang lain pun sedar tentang perkara itu.. Ada yang mula tersenyum, hehe..
Budak-budak pun ada yang tergelak kecil...

Apa tidaknya, kalau budak kecil yang baca buku itu sesuai la..
Ini Atuk!!! Hahaha!

Usai bacaan Yasin, aku menghampiri Atuk...
"Tok, buku apa tu..? hehe.."
"Buku Yasin la..." Jawab atuk dengan wajahnya yang selamba...
"Hah...???" Aku terkesima...



Haha! Aku tergelak sendiri...
"Buku ni dah lama, sebelum Atuk duduk KL lagi... Jadi kulit dia dah buruk, Atuk balutlah dengan kulit buku ni..." terang Atuk padaku seolah-olah dapat membaca pemikiranku sewaktu itu..

Owh, baru aku mengerti disebalik kulit buku itu ada Yasin yang rasanya lebih berusia dariku...

Sungguh, aku tersilap dalam mentafsir!
Maka benarlah kata pepatah orang Barat;
"Don't Judge The Book By It Cover!" huhu..~

Inilah Atuk yang aku maksudkan itu...

Err..anda pun jangan salah mentafsir juga...
Atuk itu yang berjubah putih ya..saya yang berjubah kuning..
JANGAN SILAP! haha!

Maka pengajaran yang dapat saya petik dari peristiwa itu tadi ialah;
"Kita tidak seharusnya menilai sesuatu itu hanya pada luarannya saja, lihatlah dalamannya..."

"Kadang sesuatu yang kita sangka buruk itu pada hakikatnya adalah baik kerna kita tidak mentafsir sedalamnya tentang sesuatu itu, maka jangan terburu-buru dalam menilai..."

p/s: Suatu perkara yang amat aku suka dengan Atuk ini, dia suka mengucapkan 'Terima Kasih' walau apa jua perkara sekalipun orang hanya bersalaman dengannya...
"Ya Allah, Kau panjangkanlah usia Atuk ini sehingga sempat dia melihat aku 'bersalaman dengan Tok Kadi'... Ameen.."
Hihi...
(^_^)

11 ulasan:

Najihah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Muhammad Rafieudin bin Zainal Rasid berkata...

Salam,

1) la..kan abg rafi memang dah lama pakai jubah..semenjak sekolah rendah lagi..jiha je yg x tau,huhu..

2) ha..jiha jangan silap dalam mentafsir ye..hehe..

3)owh..kalau 5 atau 6 tahun lagi, umur jiha baru 20 n 21..boleh ke? hahaha! main2 je..

Ehm..ada kena-mengena jugak la sikit2..hehe..

Najihah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Muhammad Rafieudin bin Zainal Rasid berkata...

1) lain kali kena ambil tahu..hehe..

2) owh..jumpa abg rafi tp bukan nak tegur, say hai pun tak nak.. jiha just senyum je..huhu..
itu la, selalu sangat hadap komputer, kan dah rabun..hehe..

3) ehm..xde apa2 la..hehe..
(^_^)

jane berkata...

ehem ehem
kekekkekekekek

korg ade apa2 ke ni???
hye najihahh

>.<

weeeeee

~



p/s : kdg2 mnusia lupa tk smstinya org yg lngkp brtutup aurat tu baik sgt dalamannya

Muhammad Rafieudin bin Zainal Rasid berkata...

hehe..

Cik Jane,
harap jangan salah tafsir ye..
kitorg hanya bergurau saja dan x lebih dari itu..hihi..

Betul tu, jangan dinilai orang dari segi paras rupanya..tp nilai la dalamannya...

Namun, kan lagi cantik kalau luar itu cantik dengan menutup auratnya..dalamnya juga turut cantik dgn akhlaknya drpd org yg tidak sempurna menutup auratnya walau dalamannya akhlaknya cukup baik..

Wallahualam...
(^_^)

p/s: Thanks sebab sudi ziarah, komen n follow..

Najihah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
HURUL MARDHIYAH berkata...

salam alaika..=]

" WE CAN JUDGE A BOOK BY IT'S COVER IN CERTAIN CASES " iaitu apabila perkara asas Islam dilanggar, maka sudah tentu " THAT COVER IS REFLECTING WHAT'S INSIDE THE HEART OF A PERSON, InsyaAllah

Muhammad Rafieudin bin Zainal Rasid berkata...

Jiha: hehe..apa2 jelah.. (^_^)

Hurul Mardhiyah:

Salam ilaik...
kalau dinilai dari sudut itu, benar!
Kadang luaran mempamerkan dalaman jika hal-hal berkaitan syarak Islam dilanggar...
Komen yg cukup membina!
Syukran atas komennya...
(^_^)

*Laut China Selatan* berkata...

hahaha. lawak nye atok hang!
aku boleh byng kn tyme dye nga bace 'doraemon' tuh..
:p

Muhammad Rafieudin bin Zainal Rasid berkata...

Hahaha!
memang lawak pun..
X payah bayangkan..
hang datang je kat rumah aku, setiap malam jumaat dia ada baca 'doraemon' tu,hehe..